Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
przeszłości poprzez odpowiednie zabiegi reinterpretacyjne. Sądzę, że odpowiedź musi być negatywna. Po pierwsze, subiektywny kontekst społeczny dzieła, czyniący zeń dzieło sztuki właśnie, składa się z różnych warstw: jedne z nich np. sfera pewnych konwencji określających kształt rzeczywistości przedstawionej, ulegają szybciej zmianą historycznym, inne - np. sfera kompetencji językowej określającej kształt tekstu utworu literackiego, zmieniają się w znacznie wolniejszym tempie; te właśnie składniki drugiego typu - społecznego kontekstu subiektywnego dzieła utrudniają, niekiedy uniemożliwiają dokonanie nowego "odczytania". Po drugie, wydaje się, że repertuar możliwych wartości, których przekazywanie nadaje sens dziełu sztuki, jest ograniczony; istnieje, być może coś takiego jak inwariantny historycznie schemat wartości, wartość ramowa - różnorako
przeszłości poprzez odpowiednie zabiegi reinterpretacyjne. Sądzę, że odpowiedź musi być negatywna. Po pierwsze, subiektywny kontekst społeczny dzieła, czyniący zeń dzieło sztuki właśnie, składa się z różnych warstw: jedne z nich np. sfera pewnych konwencji określających kształt rzeczywistości przedstawionej, ulegają szybciej zmianą historycznym, inne - np. sfera kompetencji językowej określającej kształt tekstu utworu literackiego, zmieniają się w znacznie wolniejszym tempie; te właśnie składniki drugiego typu - społecznego kontekstu subiektywnego dzieła utrudniają, niekiedy uniemożliwiają dokonanie nowego "odczytania". Po drugie, wydaje się, że repertuar możliwych wartości, których przekazywanie nadaje sens dziełu sztuki, jest ograniczony; istnieje, być może coś takiego jak inwariantny historycznie schemat wartości, wartość ramowa - różnorako
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego