Typ tekstu: Książka
Autor: Brzeziński Jerzy
Tytuł: Metodologia badań psychologicznych
Rok: 1996
nauk praktycznych są zdania dyrektywalne, które, ujmując rzecz schematycznie, przyjmują postać wypowiedzi: "chcąc osiągnąć postulowany stan rzeczy A musisz wykonać działanie B" - np. chcąc ukształtować osobowość ucznia według wzoru prospołecznego, musisz podejmować takie to, a takie działania wychowujące. Swoisty jest stosunek Podgóreckiego do ocen: oceny właściwe wyznaczają problemy, a oceny utylitarne stanowią twierdzenia formułowane na obszarze nauk praktycznych. Z kolei nauki teoretyczne nie eksponują ocen. Podejmują one wyłącznie problemy teoretyczne. Warto może jeszcze przytoczyć zwięzłą charakterystykę jednych i drugich podaną przez Kotarbińskiego. Nauka teoretyczna, to taka "której celem naczelnym jest zdobywanie prawd (...)", a nauka praktyczna, to taka, "której celem naczelnym jest
nauk praktycznych są zdania dyrektywalne, które, ujmując rzecz schematycznie, przyjmują postać wypowiedzi: "chcąc osiągnąć postulowany stan rzeczy A musisz wykonać działanie B" - np. chcąc ukształtować osobowość ucznia według wzoru prospołecznego, musisz podejmować takie to, a takie działania wychowujące. Swoisty jest stosunek Podgóreckiego do ocen: oceny właściwe wyznaczają problemy, a oceny utylitarne stanowią twierdzenia formułowane na obszarze nauk praktycznych. Z kolei nauki teoretyczne nie eksponują ocen. Podejmują one wyłącznie problemy teoretyczne. Warto może jeszcze przytoczyć zwięzłą charakterystykę jednych i drugich podaną przez Kotarbińskiego. Nauka teoretyczna, to taka "której celem naczelnym jest zdobywanie prawd (...)", a nauka praktyczna, to taka, "której celem naczelnym jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego