Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
abstrakcyjnej jaźni, nie udało im się dotrzeć do istoty rzeczywistości.
Ich błąd polegał na tym, że starali się zdefiniować 'jaźń jednostkową',
która jest podmiotem wszelkiego poznania, uprzedmiotowiając ją. W trakcie
takiego aktu poznawczego 'ja' będące podmiotem stara się spojrzeć na siebie
"z zewnątrz", jak na każdy inny przedmiot, czyli nie uwzględnia aspektu
swojej podmiotowości.
Nishida pisał: "W samoświadomości człowieka przeszłość i przyszłość
łączy się w polu teraźniejszej świadomości, które znajduje się w miejscu
aktywności jako 'sprzeczna samotożsamość'. Jedność świadomości nie jest
możliwa, jeśli założymy jej linearny, jednokierunkowy bieg. Doznaniem
'sprzecznej samotożsamości' jest także uświadomienie sobie, iż fenomeny
świadomości, chociaż są wielością
abstrakcyjnej jaźni, nie udało im się dotrzeć do istoty rzeczywistości. <br>Ich błąd polegał na tym, że starali się zdefiniować 'jaźń jednostkową', <br>która jest podmiotem wszelkiego poznania, uprzedmiotowiając ją. W trakcie <br>takiego aktu poznawczego 'ja' będące podmiotem stara się spojrzeć na siebie <br>"z zewnątrz", jak na każdy inny przedmiot, czyli nie uwzględnia aspektu <br>swojej podmiotowości. <br>Nishida pisał: &lt;q&gt;"W samoświadomości człowieka przeszłość i przyszłość <br>łączy się w polu teraźniejszej świadomości, które znajduje się w miejscu <br>aktywności jako 'sprzeczna samotożsamość'. Jedność świadomości nie jest <br>możliwa, jeśli założymy jej linearny, jednokierunkowy bieg. Doznaniem <br>'sprzecznej samotożsamości' jest także uświadomienie sobie, iż fenomeny <br>świadomości, chociaż są wielością
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego