Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
rozpoznać można w przygodach Józia.
Dlaczego zaś Gombrowicz skupił się w Filidorze na opozycji syntezy i analizy, tak abstrakcyjnej i filozoficznej? Przecież w Ferdydurke obecny jest raczej spór tradycji czy konserwatyzmu (prawicy) z nowoczesnością czy postępem (lewicą)? Uściślenie wykładni Filidora nie leżało jednak w literackim interesie pisarza. Gombrowicz chciał się w istocie znaleźć poza wstecznictwem i postępem i szukał takiej - artystycznej - strategii, która by pozwoliła mu nie tyle umknąć raz na zawsze (bo to chyba niemożliwe!)... ile stale umykać wszelkim systemom. W Ferydurke - a zwłaszcza w Filidorze i jego Przedmowie - rysuje się już całkiem rozpoznawalnie etyka pisarza, którą tylekroć i tak przewrotnie
rozpoznać można w przygodach Józia.<br>Dlaczego zaś Gombrowicz skupił się w Filidorze na opozycji syntezy i analizy, tak abstrakcyjnej i filozoficznej? Przecież w Ferdydurke obecny jest raczej spór tradycji czy konserwatyzmu (prawicy) z nowoczesnością czy postępem (lewicą)? Uściślenie wykładni Filidora nie leżało jednak w literackim interesie pisarza. Gombrowicz chciał się w istocie znaleźć poza wstecznictwem i postępem i szukał takiej - artystycznej - strategii, która by pozwoliła mu nie tyle umknąć raz na zawsze (bo to chyba niemożliwe!)... ile stale umykać wszelkim systemom. W Ferydurke - a zwłaszcza w Filidorze i jego Przedmowie - rysuje się już całkiem rozpoznawalnie etyka pisarza, którą tylekroć i tak przewrotnie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego