Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
spojrzenie na dowód ontologiczny. Św. Tomasz, jak wiadomo, dowód ontologiczny stanowczo odrzuca, a to dlatego, że opiera się on na fałszywym założeniu, jakoby człowiek był zdolny wytworzyć sobie pojęcie Boga. Według św. Tomasza, skoro Bóg jest nieskończony, a wszelkie ludzkie pojęcia skończone, żadne nasze pojęcia o Bogu nie mogą być w jakikolwiek sposób proporcjonalne do tego, kim Bóg jest w rzeczywistości. Toteż choć mamy różne pojęcia o Bogu, nie jesteśmy w stanie wytworzyć sobie pojęcia Boga.
Karol Tarnowski: Tzn. mamy pojęcie Boga, a nie mamy idei Boga, czyli rozumienia istoty Boga. Prawda?
JS:Tak, jednakże św. Tomasz mówi o pojęciu Boga. Otóż Kołakowski
spojrzenie na dowód ontologiczny. Św. Tomasz, jak wiadomo, dowód ontologiczny stanowczo odrzuca, a to dlatego, że opiera się on na fałszywym założeniu, jakoby człowiek był zdolny wytworzyć sobie pojęcie Boga. Według św. Tomasza, skoro Bóg jest nieskończony, a wszelkie ludzkie pojęcia skończone, żadne nasze pojęcia o Bogu nie mogą być w jakikolwiek sposób proporcjonalne do tego, kim Bóg jest w rzeczywistości. Toteż choć mamy różne pojęcia o Bogu, nie jesteśmy w stanie wytworzyć sobie pojęcia Boga.&lt;/&gt;<br> &lt;hi&gt;Karol Tarnowski&lt;/hi&gt;: &lt;who4&gt;Tzn. mamy pojęcie Boga, a nie mamy idei Boga, czyli rozumienia istoty Boga. Prawda?&lt;/&gt;<br> &lt;hi&gt;JS&lt;/hi&gt;:&lt;who3&gt;Tak, jednakże św. Tomasz mówi o pojęciu Boga. Otóż Kołakowski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego