Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
zmorzył,
Gniew upokoił, nadzieję umorzył.
(Do Anny, ks. II)



Różnorodność stylistyczna jest tu tak oczywista, że aż demonstracyjna. Poeta ustabilizował temat - konwencjonalny, ubogi w realia szablon sytuacyjny (ubieganie się o względy, głośne żale, daremne oczekiwanie kochanki). Uruchomił zaś konwencje stylistyczne. W ten sposób fraszki erotyczne stały się swego rodzaju zbiorem wariacji na określony temat; znacząca jest tu nie tyle przedstawiona rzeczywistość, ile sama wielostylowość.
Wielostylowość fraszek Kochanowskiego, szczególnie fraszek erotycznych - to także odkrycie sprawności języka jako narzędzia i samowiedza poety nad tym narzędziem panującego. Samowiedza ta wyraża się w Pieśniach poprzez dumne deklaracje kreatorskie, we Fraszkach natomiast przyjmuje często postać słownej
zmorzył,<br>Gniew upokoił, nadzieję umorzył.&lt;/&gt;<br>(Do Anny, ks. II)<br><br><br><br>Różnorodność stylistyczna jest tu tak oczywista, że aż demonstracyjna. Poeta ustabilizował temat - konwencjonalny, ubogi w realia szablon sytuacyjny (ubieganie się o względy, głośne żale, daremne oczekiwanie kochanki). Uruchomił zaś konwencje stylistyczne. W ten sposób fraszki erotyczne stały się swego rodzaju zbiorem wariacji na określony temat; znacząca jest tu nie tyle przedstawiona rzeczywistość, ile sama wielostylowość.<br>Wielostylowość fraszek Kochanowskiego, szczególnie fraszek erotycznych - to także odkrycie sprawności języka jako narzędzia i samowiedza poety nad tym narzędziem panującego. Samowiedza ta wyraża się w Pieśniach poprzez dumne deklaracje kreatorskie, we Fraszkach natomiast przyjmuje często postać słownej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego