Typ tekstu: Książka
Autor: Barańczak Stanisław
Tytuł: Poezja i duch uogólnienia
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1970-1996
o wprowadzeniu do użytku Ptydepe, sztucznego języka biurowego, w Powiadomieniu, czy też krańcowo irracjonalne zbiurokratyzowanie kultu "racjonalnej nauki", na które reaguje swoim niby-faustowskim buntem główny bohater Kuszenia.
Prawda więc, że twórczość Havla mieści w sobie te dwa dramaturgiczne modele; różnica pomiędzy nimi jest jednak tylko różnicą stopnia. W obu wariantach rzeczywistość sceniczna jest w gruncie rzeczy tego samego rodzaju; model "paraboliczny" różni się od "realistycznego" jedynie tym, że odrobinę bardziej podkręca gałkę z napisem "Groteska", podnosząc o parę kresek stopień przesycenia sztuki elementem absurdu. Ale groteska i absurd nasyca w znacznym stopniu również najbardziej "realistyczne" sztuki Havla. W niemalże naturalistycznej
o wprowadzeniu do użytku Ptydepe, sztucznego języka biurowego, w Powiadomieniu, czy też krańcowo irracjonalne zbiurokratyzowanie kultu "racjonalnej nauki", na które reaguje swoim niby-faustowskim buntem główny bohater Kuszenia.<br> Prawda więc, że twórczość Havla mieści w sobie te dwa dramaturgiczne modele; różnica pomiędzy nimi jest jednak tylko różnicą stopnia. W obu wariantach rzeczywistość sceniczna jest w gruncie rzeczy tego samego rodzaju; model "paraboliczny" różni się od "realistycznego" jedynie tym, że odrobinę bardziej podkręca gałkę z napisem "Groteska", podnosząc o parę kresek stopień przesycenia sztuki elementem absurdu. Ale groteska i absurd nasyca w znacznym stopniu również najbardziej "realistyczne" sztuki Havla. W niemalże naturalistycznej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego