Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura
Nr: 6
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1978
Rok powstania: 2005
uwagi i wątpliwości.
Męczennikiem każdego "Fidelu" jest reżyser. Beethoven był genialnym muzykiem i genialnym dramaturgiem - ale jego materią była czysta muzyka. Dramaturgiczna konstrukcja późnych sonat i kwartetów zapiera dech, ale to jednak co innego niż żywi ludzie i ich sprawy. Podejrzewam, że był Beethoven romantykiem typu "boskiego" - z tych co wielbią Człowieka przez wielkie C, ale tajniki ludzkiego serca są im raczej obojętne. Beethoven nie ukrywał zresztą faktu, iż bardziej pociąga go ideologia niż psychologia, i bardziej wizja niż intryga. Stąd cokolwiek lekceważące wypowiedzi o "Cosi fan tutte"i nigdy nie zrealizowany zamiar pisania "Fausta". Sięgnął po temat "Fidelu", bo pociągała
uwagi i wątpliwości. <br>Męczennikiem każdego "Fidelu" jest reżyser. Beethoven był genialnym muzykiem i genialnym dramaturgiem - ale jego materią była czysta muzyka. Dramaturgiczna konstrukcja późnych sonat i kwartetów zapiera dech, ale to jednak co innego niż żywi ludzie i ich sprawy. Podejrzewam, że był Beethoven romantykiem typu "boskiego" - z tych co wielbią Człowieka przez wielkie C, ale tajniki ludzkiego serca są im raczej obojętne. Beethoven nie ukrywał zresztą faktu, iż bardziej pociąga go ideologia niż psychologia, i bardziej wizja niż intryga. Stąd cokolwiek lekceważące wypowiedzi o &lt;hi rend="italic"&gt;"Cosi fan tutte"&lt;/&gt;i nigdy nie zrealizowany zamiar pisania &lt;hi rend="italic"&gt;"Fausta"&lt;/&gt;. Sięgnął po temat "Fidelu", bo pociągała
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego