Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
I pieśni


Materiałem przekazu krakowskiego pieśni posłużył się Nowowiejski w Mszy Polskiej
"Bogu Rodzica" op. 25 nr 5 (1922) na chór mieszany a capella (!). Kompozytor
dąży do integracji całego siedmioczęściowego cyklu wybranym materiałem motywicznym
tej pieśni. Można wyróżnić siedem motywów. Ponumerowano je oraz zestawiono z
przekazem śpiewnikowym, uwzględniając ich kontekst wielogłosowy (prz. 13). Charakterystyczny
dla Nowowiejskiego jest wybór motywów inicjalnych wersów (motywy nr 1, 2), bądź
motywów wewnętrznych ze struktury semantycznej tekstu (motywy nr 3, 6, 7) z
jednej strony, lecz równocześnie użycie motywów czysto melicznych, których struktura
semantyczna tekstu nie stanowiła dla kompozytora czynnika istotnego (motywy
nr 4, 5; zwłaszcza
I pieśni<br><br><br> Materiałem przekazu krakowskiego pieśni posłużył się Nowowiejski w Mszy Polskiej <br>"Bogu Rodzica" op. 25 nr 5 (1922) na chór mieszany a capella (!). Kompozytor <br>dąży do integracji całego siedmioczęściowego cyklu wybranym materiałem motywicznym <br>tej pieśni. Można wyróżnić siedem motywów. Ponumerowano je oraz zestawiono z <br>przekazem śpiewnikowym, uwzględniając ich kontekst wielogłosowy (prz. 13). Charakterystyczny <br>dla Nowowiejskiego jest wybór motywów inicjalnych wersów (motywy nr 1, 2), bądź <br>motywów wewnętrznych ze struktury semantycznej tekstu (motywy nr 3, 6, 7) z <br>jednej strony, lecz równocześnie użycie motywów czysto melicznych, których struktura <br>semantyczna tekstu nie stanowiła dla kompozytora czynnika istotnego (motywy <br>nr 4, 5; zwłaszcza
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego