Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
Trzecia cecha - dawno już ją zauważyli badacze - to teoria dramatyczna elżbietan. Narodziny tragedii elżbietańskiej bardzo były podobne do narodzin kina. Brali do tragedii wszystko, co było pod ręką. Zdarzenia dnia codziennego, kronikę kryminalną, strzępy historii, legendy, politykę i filozofię. Była to kronika aktualności i kronika historyczna. Tragedia elżbietańska była żarłoczna; wolna od reguł rzucała się na każdy temat. Jak film. Karmiła się kryminałem, historią i gwałtowną obserwacją życia. Przerabiała i historię, i legendę, i stare opowieści. Wszystko było nowe, wszystko nadawało się do adaptacji. Ci wielcy elżbietanie najbardziej przypominają producentów filmowych szukających przede wszystkim atrakcyjnego tematu. Wystarczy czytać Marlowe'a albo - obok
Trzecia cecha - dawno już ją zauważyli badacze - to teoria dramatyczna elżbietan. Narodziny tragedii elżbietańskiej bardzo były podobne do narodzin kina. Brali do tragedii wszystko, co było pod ręką. Zdarzenia dnia codziennego, kronikę kryminalną, strzępy historii, legendy, politykę i filozofię. Była to kronika aktualności i kronika historyczna. Tragedia elżbietańska była żarłoczna; wolna od reguł rzucała się na każdy temat. Jak film. Karmiła się kryminałem, historią i gwałtowną obserwacją życia. Przerabiała i historię, i legendę, i stare opowieści. Wszystko było nowe, wszystko nadawało się do adaptacji. Ci wielcy elżbietanie najbardziej przypominają producentów filmowych szukających przede wszystkim atrakcyjnego tematu. <page nr=117> Wystarczy czytać Marlowe'a albo - obok
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego