Typ tekstu: Książka
Autor: Zięba Maciej
Tytuł: Po szkodzie? Przed szkodą?
Rok: 1997
komunikacji społecznej, system autorytetów społecznych i wzorców
zachowań, istnieje tradycja i społecznie akceptowane normy moralne.
Społeczeństwo obywatelskie nie może pozostawić odłogiem tych
podstawowych wymiarów życia publicznego, wręcz przeciwnie, aby
przetrwać - musi je poddać publicznej debacie i stale wypełniać
konkretną treścią. Jak słusznie zauważył Edmund Burke: "Ludzie są
zdolni do posiadania wolności obywatelskiej wprost proporcjonalnie do
ich zdolności do nakładania sobie moralnych ograniczeń na swe
pożądliwości". Mądra wolność domaga się samoograniczeń. Natomiast
konsekwentny permisywizm zabija każdą społeczność. Niekonsekwencja
liberalizmu polega zatem na tym, że polityczną koncepcję wolności
(negatywną) zamienia czasem na antropologiczną koncepcję wolności.
Albowiem minimalizm liberalnej koncepcji społeczeństwa politycznego -
głoszony przez
komunikacji społecznej, system autorytetów społecznych i wzorców<br>zachowań, istnieje tradycja i społecznie akceptowane normy moralne.<br>Społeczeństwo obywatelskie nie może pozostawić odłogiem tych<br>podstawowych wymiarów życia publicznego, wręcz przeciwnie, aby<br>przetrwać - musi je poddać publicznej debacie i stale wypełniać<br>konkretną treścią. Jak słusznie zauważył Edmund Burke: "Ludzie są<br>zdolni do posiadania wolności obywatelskiej wprost proporcjonalnie do<br>ich zdolności do nakładania sobie moralnych ograniczeń na swe<br>pożądliwości". Mądra wolność domaga się samoograniczeń. Natomiast<br>konsekwentny permisywizm zabija każdą społeczność. Niekonsekwencja<br>liberalizmu polega zatem na tym, że polityczną koncepcję wolności<br>(negatywną) zamienia czasem na antropologiczną koncepcję wolności.<br>Albowiem minimalizm liberalnej koncepcji społeczeństwa politycznego -<br>głoszony przez
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego