nie można wyróżnię wiedzy jako przedmiotu poznania. <br>Nishida nawiązuje do słów Nanquana, iż 'jaźń zwyczajna' jest 'drogą', <br>i wielokrotnie podkreśla, że twierdzenie, zgodnie z którym 'jaźń jednostkowa' <br>powraca do Absolutu, docierając w ten sposób do swojej najgłębszej <br>podstawy, nie oznacza, że w akcie tym następuje oderwanie od zdroworozsądkowego <br>postrzegania rzeczywistości - "wręcz przeciwnie, oznacza to <br>ostateczne zgłębienie istoty rzeczywistości historycznej". Nishida za <br>Nanquanem podkreśla, iż "to, od czego można się oddalić chociażby na <br>moment, nie jest prawdziwą 'drogą' ". <br>Nishida uważał, że dostąpienie 'oświecenia' nie oznacza odejścia od sfery <br>narodzin i śmierci (sanskr. samsara; chiń. shengsi; jap. sho ji) i wkroczenia do <br>nirwany