Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nie można wyróżnię wiedzy jako przedmiotu poznania.
Nishida nawiązuje do słów Nanquana, iż 'jaźń zwyczajna' jest 'drogą',
i wielokrotnie podkreśla, że twierdzenie, zgodnie z którym 'jaźń jednostkowa'
powraca do Absolutu, docierając w ten sposób do swojej najgłębszej
podstawy, nie oznacza, że w akcie tym następuje oderwanie od zdroworozsądkowego
postrzegania rzeczywistości - "wręcz przeciwnie, oznacza to
ostateczne zgłębienie istoty rzeczywistości historycznej". Nishida za
Nanquanem podkreśla, iż "to, od czego można się oddalić chociażby na
moment, nie jest prawdziwą 'drogą' ".
Nishida uważał, że dostąpienie 'oświecenia' nie oznacza odejścia od sfery
narodzin i śmierci (sanskr. samsara; chiń. shengsi; jap. sho ji) i wkroczenia do
nirwany
nie można wyróżnię wiedzy jako przedmiotu poznania. <br>Nishida nawiązuje do słów Nanquana, iż 'jaźń zwyczajna' jest 'drogą', <br>i wielokrotnie podkreśla, że twierdzenie, zgodnie z którym 'jaźń jednostkowa' <br>powraca do Absolutu, docierając w ten sposób do swojej najgłębszej <br>podstawy, nie oznacza, że w akcie tym następuje oderwanie od zdroworozsądkowego <br>postrzegania rzeczywistości - "wręcz przeciwnie, oznacza to <br>ostateczne zgłębienie istoty rzeczywistości historycznej". Nishida za <br>Nanquanem podkreśla, iż "to, od czego można się oddalić chociażby na <br>moment, nie jest prawdziwą 'drogą' ". <br>Nishida uważał, że dostąpienie 'oświecenia' nie oznacza odejścia od sfery <br>narodzin i śmierci (sanskr. samsara; chiń. shengsi; jap. sho ji) i wkroczenia do <br>nirwany
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego