Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
na scenie, tym ważniejsza staje się zatrzymująca uwagę widzów strona wizualna. Szczególną dbałość o nią wymuszały długie partie śpiewane. Dekoracje wykonywano dla uświetnienia konkretnego dzieła, malowidła przedstawiały strojne fasady pałaców, wspaniałe kaskady, egzotyczną roślinność... Później iluzję potęgowała starannie kształtowana perspektywa, powiększająca optycznie przestrzeń sceniczną. Z widowisk operowych emanowało wrażenie przepychu, współtworzącego atmosferę wzniosłości - lub uderzała liryczna malowniczość, towarzysząca melodramatom. W każdym razie były to rzeczywiście widowiska, a nie muzyczny recital z tłem.
Ważną rangę miały przedstawienia operowe również w weimarskim teatrze. Goethe wielbił Mozarta; gdy w 1829 roku myślał o muzyce do Fausta, zapisał że powinna być utrzymana "w charakterze Don
na scenie, tym ważniejsza staje się zatrzymująca uwagę widzów strona wizualna. Szczególną dbałość o nią wymuszały długie partie śpiewane. Dekoracje wykonywano dla uświetnienia konkretnego dzieła, malowidła przedstawiały strojne fasady pałaców, wspaniałe kaskady, egzotyczną roślinność... Później iluzję potęgowała starannie kształtowana perspektywa, powiększająca optycznie przestrzeń sceniczną. Z widowisk operowych emanowało wrażenie przepychu, współtworzącego atmosferę wzniosłości - lub uderzała liryczna malowniczość, towarzysząca melodramatom. W każdym razie były to rzeczywiście widowiska, a nie muzyczny recital z tłem.<br>Ważną rangę miały przedstawienia operowe również w weimarskim teatrze. Goethe wielbił Mozarta; gdy w 1829 roku myślał o muzyce do Fausta, zapisał że powinna być utrzymana "w charakterze Don
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego