Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Ustawiczne mówienie i działanie
zgodne z 'logiką paradoksu' można uznać za najbardziej naturalny stan
tego, kto dostąpił 'oświecenia'.
Z przeprowadzonej analizy wynika, że wielu mistrzów zen głosiło teorię
praktyki zen zgodnie z 'logiką paradoksu'. Krytykowali oni wszelkie formy
praktyki prowadzące do transformacji 'jaźni jednostkowej', takie jak oczyszczanie jaźni czy jej wyciszanie, ze względu na pojęcie 'pustki jednostkowej natury' -nie ma sensu zmieniać czegoś, co nie ma stałych cech. Wyraźnie odróżniali też 'pustkę jednostronną' (antytezę bytu) od 'prawdziwej pustki' (negacji zarówno afirmacji, jak i negacji). Taka 'prawdziwa pustka' nie może zostać uprzedmiotowiona, nie może być więc traktowana jako przedmiot poznania.
'Oświecenie' nie
Ustawiczne mówienie i działanie <br>zgodne z 'logiką paradoksu' można uznać za najbardziej naturalny stan <br>tego, kto dostąpił 'oświecenia'. <br>Z przeprowadzonej analizy wynika, że wielu mistrzów zen głosiło teorię <br>praktyki zen zgodnie z 'logiką paradoksu'. Krytykowali oni wszelkie formy <br>praktyki prowadzące do transformacji 'jaźni jednostkowej', takie jak oczyszczanie jaźni czy jej wyciszanie, ze względu na pojęcie 'pustki jednostkowej natury' -nie ma sensu zmieniać czegoś, co nie ma stałych cech. Wyraźnie odróżniali też 'pustkę jednostronną' (antytezę bytu) od 'prawdziwej pustki' (negacji zarówno afirmacji, jak i negacji). Taka 'prawdziwa pustka' nie może zostać uprzedmiotowiona, nie może być więc traktowana jako przedmiot poznania. <br>'Oświecenie' nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego