Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
widzenia 'logiki paradoksu' można interpretować
'praktykę nagłą' po 'oświeceniu' na dwa sposoby, które nie muszą się
nawzajem wykluczać. Pierwszy to wspomniana już metoda utrwalania zmiany
perspektywy postrzegania rzeczywistości, która sugeruje, że zmiana perspektywy
postrzegania rzeczywistości może być trwała lub momentaryczna.
Według drugiej interpretacji ten, kto dostąpi 'oświecenia', musi cały czas
wyrażać prawdę o rzeczywistości jako 'absolutnie sprzecznej samotożsamości',
stosując 'logikę paradoksu' w słowach i czynach. Oświecony nie dochodzi do
wniosku, że skoro zrozumiał, na czym polega istota rzeczywistości, może już
sobie nie zawracać głowy tym problemem, tylko powinien zająć się czymś
zupełnie innym. 'Oświecenie' nie jest wiedzą w sensie przedmiotowym, ale
widzenia 'logiki paradoksu' można interpretować <br>'praktykę nagłą' po 'oświeceniu' na dwa sposoby, które nie muszą się <br>nawzajem wykluczać. Pierwszy to wspomniana już metoda utrwalania zmiany <br>perspektywy postrzegania rzeczywistości, która sugeruje, że zmiana perspektywy <br>postrzegania rzeczywistości może być trwała lub momentaryczna. <br>Według drugiej interpretacji ten, kto dostąpi 'oświecenia', musi cały czas <br>wyrażać prawdę o rzeczywistości jako 'absolutnie sprzecznej samotożsamości', <br>stosując 'logikę paradoksu' w słowach i czynach. Oświecony nie dochodzi do <br>wniosku, że skoro zrozumiał, na czym polega istota rzeczywistości, może już <br>sobie nie zawracać głowy tym problemem, tylko powinien zająć się czymś <br>zupełnie innym. 'Oświecenie' nie jest wiedzą w sensie przedmiotowym, ale
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego