Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
mistrzów zen głosiło, że 'oświecenia' nie można osiągnąć tak jak
każdego innego przedmiotu poznania, powołując się przy tym na tożsamość
'jaźni jednostkowej' i 'natury buddy'. Dahui nauczał: "Nigdy nie osiągniesz
'oświecenia', jeśli starasz się to uczynić dzięki własnym wysiłkom. To tak
jakbyś chciał złapać pustą przestrzeń w dłonie - wszystkie twoje wysiłki
będą na próżno". 'Prawdziwa pustka' określana jest bowiem także mianem
'pustki nieosiągalnej' (chiń. bukedekong; jap. fukatokuku).
Huangbo podkreślał, że poszukiwanie 'oświecenia' oznacza, iż 'budda' ('jaźń
jednostkowa', która jest tożsama z 'naturą buddy') szuka samego siebie.
Huangbo nauczał: "W 'oświeceniu' nie ma niczego, co można osiągnąć".
Tymczasem, zgodnie z 'logiką paradoksu
mistrzów zen głosiło, że 'oświecenia' nie można osiągnąć tak jak <br>każdego innego przedmiotu poznania, powołując się przy tym na tożsamość <br>'jaźni jednostkowej' i 'natury buddy'. Dahui nauczał: &lt;q&gt;"Nigdy nie osiągniesz <br>'oświecenia', jeśli starasz się to uczynić dzięki własnym wysiłkom. To tak <br>jakbyś chciał złapać pustą przestrzeń w dłonie - wszystkie twoje wysiłki <br>będą na próżno".&lt;/&gt; 'Prawdziwa pustka' określana jest bowiem także mianem <br>'pustki nieosiągalnej' (chiń. bukedekong; jap. fukatokuku). <br>Huangbo podkreślał, że poszukiwanie 'oświecenia' oznacza, iż 'budda' ('jaźń <br>jednostkowa', która jest tożsama z 'naturą buddy') szuka samego siebie. <br>Huangbo nauczał: "W 'oświeceniu' nie ma niczego, co można osiągnąć". <br>Tymczasem, zgodnie z 'logiką paradoksu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego