Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 24
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
r. Ich producent Siemens zapewnił, że nie zamierza wycofać się z żadnego nowego projektu.

Prekursorami nowej potęgi kolei szynowej byli Japończycy (koncern Mitsubishi), którzy już w 1964 r. uruchomili pędzący 230 km na godzinę pociąg-pocisk (szinkansen), gdy w Europie prędkość pociągów pospiesznych była dwa razy niższa. Tylko Francuzi podjęli wyzwanie i wymyślili konkurencyjny TGV, czyli "pociąg o wielkiej prędkości". Koszt pierwszej linii Paryż-Lyon, uruchomionej w 1981 r., wożącej rocznie przeszło 20 mln pasażerów, zwrócił się po 11 latach. TGV rozwija maksymalną prędkość 513 km/godz., a maksymalną podróżną 350 km/godz. Pozwoliło to skrócić jazdę na trasie Paryż-Lille
r. Ich producent Siemens zapewnił, że nie zamierza wycofać się z żadnego nowego projektu.<br><br> Prekursorami nowej potęgi kolei szynowej byli Japończycy (koncern Mitsubishi), którzy już w 1964 r. uruchomili pędzący 230 km na godzinę pociąg-pocisk (&lt;orig&gt;szinkansen&lt;/&gt;), gdy w Europie prędkość pociągów pospiesznych była dwa razy niższa. Tylko Francuzi podjęli wyzwanie i wymyślili konkurencyjny TGV, czyli "pociąg o wielkiej prędkości". Koszt pierwszej linii Paryż-Lyon, uruchomionej w 1981 r., wożącej rocznie przeszło 20 mln pasażerów, zwrócił się po 11 latach. TGV rozwija maksymalną prędkość 513 km/godz., a maksymalną podróżną 350 km/godz. Pozwoliło to skrócić jazdę na trasie Paryż-Lille
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego