Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Gloria można więc odnaleźć frazę inicjalną z IV mszy gregoriańskiej Cunctipotens
Genitor Deus oraz pokrewieństwo z XV mszą gregoriańską Dominator Deus. Melika
zaś Kyrie ma jedynie chorałowy charakter oraz pewien układ interwałowy zbliżony
do II Kyrie gregoriańskiego Cantus ad libitum i Kyrie z Missa Regia Du Monta;

są to więc wzorce wykorzystywane także przez innych polskich kompozytorów omawianych
mszy.
Także chorałowy charakter melodyki można uznać za kolejny, ostatni już, lecz
istotny wyróżnik luźniejszego (w znaczeniu niebezpośredniego) związku mszy z
chorałem gregoriańskim. Można tu wskazać chorałowe zabarwienie niektórych odcinków
w mszach, m.in. Puchalskiej (1982), Grabowskiego (1987) lub Meyera (1987/92).
Ten
Gloria można więc odnaleźć frazę inicjalną z IV mszy gregoriańskiej Cunctipotens <br>Genitor Deus oraz pokrewieństwo z XV mszą gregoriańską Dominator Deus. Melika <br>zaś Kyrie ma jedynie chorałowy charakter oraz pewien układ interwałowy zbliżony <br>do II Kyrie gregoriańskiego Cantus ad libitum i Kyrie z Missa Regia Du Monta; <br><br>są to więc wzorce wykorzystywane także przez innych polskich kompozytorów omawianych <br>mszy.<br> Także chorałowy charakter melodyki można uznać za kolejny, ostatni już, lecz <br>istotny wyróżnik luźniejszego (w znaczeniu niebezpośredniego) związku mszy z <br>chorałem gregoriańskim. Można tu wskazać chorałowe zabarwienie niektórych odcinków <br>w mszach, m.in. Puchalskiej (1982), Grabowskiego (1987) lub Meyera (1987/92). <br>Ten
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego