Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
go właśnie różni od Nietzschego. Nietzsche chciał, aby człowiek - zmieniając się i przekształcając - podejmował z całą pasją i ryzykiem przeświadczenia i doświadczenia, przez które przechodził. Aby sam siebie przekuwał surowo w nadczłowieka...
Mimo licznych podobieństw do marzeń Nietzschego Gombrowicz trzyma się w istocie bliżej Schopenhauera. Usilnie podkreśla bowiem umowną i zabawową stronę swoich przedsięwzięć. Nie chce być aktorem tragicznym, przyznaje się chętniej do roli "błazenka"... Groźne "drażnienie się nasze (...) straszne wzmożenie konkretności, byliśmy w kosmosie, ale byliśmy jako coś przerażająco danego, określonego we wszystkich szczegółach" (P 18), wszystkie te i tym podobne odczucia woli Gombrowicz rozwiązywać scherzando, osłabiając, bagatelizując, uchylając się
go właśnie różni od Nietzschego. Nietzsche chciał, aby człowiek - zmieniając się i przekształcając - podejmował z całą pasją i ryzykiem przeświadczenia i doświadczenia, przez które przechodził. Aby sam siebie przekuwał surowo w nadczłowieka...<br>Mimo licznych podobieństw do marzeń Nietzschego Gombrowicz trzyma się w istocie bliżej Schopenhauera. Usilnie podkreśla bowiem umowną i zabawową stronę swoich przedsięwzięć. Nie chce być aktorem tragicznym, przyznaje się chętniej do roli "błazenka"... Groźne &lt;q&gt;"drażnienie się nasze (...) straszne wzmożenie konkretności, byliśmy w kosmosie, ale byliśmy jako coś przerażająco danego, określonego we wszystkich szczegółach"&lt;/&gt; (P 18), wszystkie te i tym podobne odczucia woli Gombrowicz rozwiązywać scherzando, osłabiając, bagatelizując, uchylając się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego