Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
dawał
wyraz swemu ubolewaniu, że wprawdzie każdy jest 'buddą', ale tak niewielu
dostąpiło 'oświecenia'.
Jednak czujące istoty nie wiedzą, jak blisko jest 'budda',
szukają go, jakby znajdował się daleko - jakież to smutne.

Ikkyu Sojun (1394-1491) zaś pisał:
Mamy jeden księżyc.
Czysty - nie przesłania go żadna chmura.
Mimo to jesteśmy zagubieni
w ciemnościach tego zmiennego świata.
Pojawia się pytanie: Co się dzieje z 'jaźnią jednostkową' w akcie
'oświecenia', skoro nie ulega ona przekształceniu w jakiś pierwotny,
doskonały stan?
Nishida podkreślał, że 'oświecenie' jako wejrzenie we własną naturę jest
"przewrotem w świadomości ego". Z punktu widzenia 'logiki paradoksu'
jedyną uzasadnioną zmianą, która
dawał <br>wyraz swemu ubolewaniu, że wprawdzie każdy jest 'buddą', ale tak niewielu <br>dostąpiło 'oświecenia'. <br>Jednak czujące istoty nie wiedzą, jak blisko jest 'budda', <br>szukają go, jakby znajdował się daleko - jakież to smutne. <br>&lt;page nr=52&gt;<br>Ikkyu Sojun (1394-1491) zaś pisał: <br>&lt;q&gt;Mamy jeden księżyc. <br>Czysty - nie przesłania go żadna chmura. <br>Mimo to jesteśmy zagubieni <br>w ciemnościach tego zmiennego świata.&lt;/&gt; <br>Pojawia się pytanie: Co się dzieje z 'jaźnią jednostkową' w akcie <br>'oświecenia', skoro nie ulega ona przekształceniu w jakiś pierwotny, <br>doskonały stan? <br>Nishida podkreślał, że 'oświecenie' jako wejrzenie we własną naturę jest <br>"przewrotem w świadomości ego". Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' <br>jedyną uzasadnioną zmianą, która
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego