Typ tekstu: Książka
Autor: Cegielski Max
Tytuł: Masala
Rok: 2002
tak jak ruchy reformacyjne w Europie, odchodziły od wysokiego języka. Wprowadzano zamiast niego miejscowe dialekty, zrozumiałe dla ludzi. Łączono skomplikowane systemy ezoteryczne z lokalnymi popularnymi tradycjami. Pielgrzym, sadhu, w ogóle człowiek, był przeciwstawiany świątyni i posągom. Zanegowano hierarchię wynikającą z urodzenia, a zastąpiono ją nową, wynikającą z doświadczenia. W komunach zaistniał trójstopniowy podział na guru, starszych i nowicjuszy (taki sam był w Głoskowie). Ruchy bhakti występowały przeciwko świątyniom, zorganizowanej formie kultu i jego wykonawcom braminom. Tacy poeci i myśliciele jak Basawa czcili Śiwę w osobistych relacjach. Odpowiadały one stosunkom matki czy ojca z synem albo nawet prostytutki z klientem. Wprowadzono też
tak jak ruchy reformacyjne w Europie, odchodziły od wysokiego języka. Wprowadzano zamiast niego miejscowe dialekty, zrozumiałe dla ludzi. Łączono skomplikowane systemy ezoteryczne z lokalnymi popularnymi tradycjami. Pielgrzym, <orig>sadhu</>, w ogóle człowiek, był przeciwstawiany świątyni i posągom. Zanegowano hierarchię wynikającą z urodzenia, a zastąpiono ją nową, wynikającą z doświadczenia. W komunach zaistniał trójstopniowy podział na guru, starszych i nowicjuszy (taki sam był w Głoskowie). Ruchy <orig>bhakti</> występowały przeciwko świątyniom, zorganizowanej formie kultu i jego wykonawcom braminom. Tacy poeci i myśliciele jak Basawa czcili Śiwę w osobistych relacjach. Odpowiadały one stosunkom matki czy ojca z synem albo nawet prostytutki z klientem. Wprowadzono też
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego