Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 02.05 (5)
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2005
zaświadczają, czym jest wiara prawdziwie bezinteresowna.

Ale Surusz poszedł jeszcze dalej. Jego najbardziej politycznie niepoprawną - w realiach współczesnego Iranu - koncepcją jest idea trzech składników miejscowej kultury: przedislamskiego, muzułmańskiego i tego wyklętego - zachodniego. Kto odrzuca składnik zachodni, odrzuca istotną część tradycji irańskiej. A przecież - dodaje Surusz - we współczesnym świecie nie sposób zamknąć się na wpływy Zachodu. Bez nich Iran stanie się zacofanym krajem, skazanym na despotyzm odizolowanej od społeczeństwa warstwy kleru.

Spór tradycjonalistów z modernistami nie jest akademicki. Chodzi w nim o kształt państwa, o sens rewolucji islamskiej, która była wydarzeniem epokowym dla Bliskiego Wschodu i całego świata islamu. Po stronie obozu reformatorów
zaświadczają, czym jest wiara prawdziwie bezinteresowna.<br><br>Ale Surusz poszedł jeszcze dalej. Jego najbardziej politycznie niepoprawną - w realiach współczesnego Iranu - koncepcją jest idea trzech składników miejscowej kultury: przedislamskiego, muzułmańskiego i tego wyklętego - zachodniego. Kto odrzuca składnik zachodni, odrzuca istotną część tradycji irańskiej. A przecież - dodaje Surusz - we współczesnym świecie nie sposób zamknąć się na wpływy Zachodu. Bez nich Iran stanie się zacofanym krajem, skazanym na despotyzm odizolowanej od społeczeństwa warstwy kleru.<br><br>Spór tradycjonalistów z modernistami nie jest akademicki. Chodzi w nim o kształt państwa, o sens rewolucji islamskiej, która była wydarzeniem epokowym dla Bliskiego Wschodu i całego świata islamu. Po stronie obozu reformatorów
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego