Typ tekstu: Książka
Autor: Siwicka Dorota, Bieńczyk Marek, Nawarecki Aleksander
Tytuł: Szybko i szybciej
Rok: 1996
górniczego wynalazku: pojazdów szynowych, które - mając znacznie mniejsze, niż zwykłe wozy, opory toczenia - pozwalały na wielokrotne zwiększenie ładunku bez zwiększania energii potrzebnej do wprawienia ich w ruch. Równolegle, od schyłku XVIII wieku, poszukiwano sposobu na zastąpienie zwierząt pociągowych maszynami. Eksperymenty z urządzeniami, które - jak ciągnik inżyniera Cugnot - można dziś traktować zarówno jako zalążkową formę samochodu, jak lokomotywy, weszły w nową fazę z wynalezieniem wysokociśnieniowej, więc znacznie bardziej efektywnej niż dotąd, maszyny parowej (1801). Po zmianie w konstrukcji kotła, pozwalającej na osiąganie szybkości rzędu 15 kilometrów na godzinę, wynalazkiem zainteresowały się pasażerskie przedsiębiorstwa przewozowe. W 1830 roku zaczyna kursować pierwszy pociąg osobowy na
górniczego wynalazku: pojazdów szynowych, które - mając znacznie mniejsze, niż zwykłe wozy, opory toczenia - pozwalały na wielokrotne zwiększenie ładunku bez zwiększania energii potrzebnej do wprawienia ich w ruch. Równolegle, od schyłku XVIII wieku, poszukiwano sposobu na zastąpienie zwierząt pociągowych maszynami. Eksperymenty z urządzeniami, które - jak ciągnik inżyniera Cugnot - można dziś traktować zarówno jako zalążkową formę samochodu, jak lokomotywy, weszły w nową fazę z wynalezieniem wysokociśnieniowej, więc znacznie bardziej efektywnej niż dotąd, maszyny parowej (1801). Po zmianie w konstrukcji kotła, pozwalającej na osiąganie szybkości rzędu 15 kilometrów na godzinę, wynalazkiem zainteresowały się pasażerskie przedsiębiorstwa przewozowe. W 1830 roku zaczyna kursować pierwszy pociąg osobowy na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego