Typ tekstu: Książka
Autor: Werner Andrzej
Tytuł: Dekada filmu
Rok: 1997
Reichstagu.
Ale właśnie ta "dojrzałość", przesądzająca zarówno rodzinne jak i historyczne losy, określa w decydujący sposób charakter filmu. Narrację prowadzi Visconti jak gdyby dwutorowo. Długi proces erozji wartości kultury mieszczańskiej sprawił, że rodzina Essenbecków jest już gotowa do zbrodniczej walki o władzę. Emisariusz "wielkiej" historii, esesman Aschenbach (czy to przypadkowa zbieżność nazwisk w poprzedzającym Śmierć w Wenecji Zmierzchu Bogów?) nie jest sprawcą krwawego po makbetowsku zamachu w rodzinie królów stali, lecz jedynie scenarzystą i akuszerem. Spokojnie rozgrywa swoją grę. Wie bowiem, że możliwe pytania dotyczyć mogą jedynie podziału ról w szekspirowskim dramacie, wynik został już przesądzony. Do tego stopnia, że jeśli
Reichstagu.<br>Ale właśnie ta "dojrzałość", przesądzająca zarówno rodzinne jak i historyczne losy, określa w decydujący sposób charakter filmu. Narrację prowadzi Visconti jak gdyby dwutorowo. Długi proces erozji wartości kultury mieszczańskiej sprawił, że rodzina Essenbecków jest już gotowa do zbrodniczej walki o władzę. Emisariusz "wielkiej" historii, esesman Aschenbach (czy to przypadkowa zbieżność nazwisk w poprzedzającym Śmierć w Wenecji Zmierzchu Bogów?) nie jest sprawcą krwawego po makbetowsku zamachu w rodzinie królów stali, lecz jedynie scenarzystą i akuszerem. Spokojnie rozgrywa swoją grę. Wie bowiem, że możliwe pytania dotyczyć mogą jedynie podziału ról w szekspirowskim dramacie, wynik został już przesądzony. Do tego stopnia, że jeśli
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego