Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
mierze wynikały ze wspólnych założeń, gdyż w estetyce pozytywizmu kategoria ekspresji nie była kwestionowana i zajmowała poczesne miejsce, a w obu epokach dominowało zainteresowanie jednostkowym doświadczeniem pisarskim. Te zbieżności wpłynęły na żywotność gatunku, nie były jednak na tyle silne, by przesądzić o podobieństwie portretów pozytywistycznych i młodopolskich.
Różniły się one znacznie. Portret pozytywistyczny w większości przypadków stanowił miniaturyzację monografii typu życie i dzieło, był na swój sposób taką monografią w pomniejszeniu. O portrecie młodopolskim nie da się tego w żaden sposób orzec, choćby dlatego, że "życie", tak jak je rozumieli pozytywiści, krytyków modernistycznych nie interesowało, stanowiło bowiem domenę tego, co zewnętrzne
mierze wynikały ze wspólnych założeń, gdyż w estetyce pozytywizmu kategoria ekspresji nie była kwestionowana i zajmowała poczesne miejsce, a w obu epokach dominowało zainteresowanie jednostkowym doświadczeniem pisarskim. Te zbieżności wpłynęły na żywotność gatunku, nie były jednak na tyle silne, by przesądzić o podobieństwie portretów pozytywistycznych i młodopolskich. <br>Różniły się one znacznie. Portret pozytywistyczny w większości przypadków stanowił miniaturyzację monografii typu życie i dzieło, był na swój sposób taką monografią w pomniejszeniu. O portrecie młodopolskim nie da się tego w żaden sposób orzec, choćby dlatego, że "życie", tak jak je rozumieli pozytywiści, krytyków modernistycznych nie interesowało, stanowiło bowiem domenę tego, co zewnętrzne
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego