Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jap. Hannyaharamittakyo)oraz 'logika wzajemnego przenikania się fenomenów'
(chiń. shishiwu'ai; jap. jijimuge) Sutry Girlandy Kwiatów (sanskr. Avatamsaka
sutra; chiń. Huayanjing; jap. Kegongyo). Zwraca także uwagę, że znawcy

buddyzmu "nie wyjaśnili do tej pory w sposób wyczerpujący, na czym ta
logika polega".
Według niego logika 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' jest kluczem
do zrozumienia teorii 'tożsamości jaźni jednostkowej i stanu buddy' (jap.
sokushin sokubutsu; jixin jifuo), kluczowej dla zrozumienia wizji rzeczywistości
w buddyzmie. Wielu mistrzów zen, poczynając od Bodhidharmy i Daoxina
(jap. Doshin, 560-651) nawiązywało do tej teorii. Mazu Daoyi (jap. Baso
Doitsu, 709-788) nauczał: "Poza 'jaźnią jednostkową' nie ma 'buddy', poza
jap. Hannyaharamittakyo)oraz 'logika wzajemnego przenikania się fenomenów' <br>(chiń. shishiwu'ai; jap. jijimuge) Sutry Girlandy Kwiatów (sanskr. Avatamsaka <br>sutra; chiń. Huayanjing; jap. Kegongyo). Zwraca także uwagę, że znawcy <br>&lt;page nr=49&gt;<br>buddyzmu "nie wyjaśnili do tej pory w sposób wyczerpujący, na czym ta <br>logika polega". <br>Według niego logika 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' jest kluczem <br>do zrozumienia teorii 'tożsamości jaźni jednostkowej i stanu buddy' (jap. <br>sokushin sokubutsu; jixin jifuo), kluczowej dla zrozumienia wizji rzeczywistości <br>w buddyzmie. Wielu mistrzów zen, poczynając od Bodhidharmy i Daoxina <br>(jap. Doshin, 560-651) nawiązywało do tej teorii. Mazu Daoyi (jap. Baso <br>Doitsu, 709-788) nauczał: "Poza 'jaźnią jednostkową' nie ma 'buddy', poza
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego