Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
pomocy intonacji służą celowo uwyraźnionym układom brzmieniowym. Ten tekst jest zrytmizowany, szczególnie w partiach narratorskich, ma ekwiwalentność foniczną jednostek zdaniowych, ustalony porządek ich powtarzalności. Instrumentacja wypowiedzi dobrze współgra z tonacją uczuciową romansu, staje się doniosłym czynnikiem w tworzeniu emocjonalnej atmosfery jego odbioru, wprowadza niepowtarzalny klimat lirycznej intymności. Jeśli się porówna zwięzłą prozę powieści dydaktycznej polskiego oświecenia, kształconą na publicystycznych wzorach „Monitora", z emocjonalną prozą Malwiny, widać olbrzymi postęp w modelowaniu języka, w uzyskiwaniu jego ekspresywnych funkcji. Powieść Wirtemberskiej była więc odpowiedzią na żądanie, wysuwane często przez A. K. Czartoryskiego, aby pracę nad przywróceniem rodowitemu językowi wszechstronnej ekspresji prowadziły także kobiety
pomocy intonacji służą celowo uwyraźnionym układom brzmieniowym. Ten tekst jest zrytmizowany, szczególnie w partiach narratorskich, ma ekwiwalentność foniczną jednostek zdaniowych, ustalony porządek ich powtarzalności. Instrumentacja wypowiedzi dobrze współgra z tonacją uczuciową romansu, staje się doniosłym czynnikiem w tworzeniu emocjonalnej atmosfery jego odbioru, wprowadza niepowtarzalny klimat lirycznej intymności. Jeśli się porówna zwięzłą prozę powieści dydaktycznej polskiego oświecenia, kształconą na publicystycznych wzorach „Monitora", z emocjonalną prozą Malwiny, widać olbrzymi postęp w modelowaniu języka, w uzyskiwaniu jego ekspresywnych funkcji. Powieść Wirtemberskiej była więc odpowiedzią na żądanie, wysuwane często przez A. K. Czartoryskiego, aby pracę nad przywróceniem rodowitemu językowi wszechstronnej ekspresji prowadziły także kobiety
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego