Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
zostają usunięte, a więc do

'pozostawienia człowieka i otoczenia' (chiń. renjing jubuduo; jap. jinkyo
gufudatsu). Ta ostatnia kategoria najlepiej ukazuje paradoksalność 'czterech
kategorii Linji', ponieważ pozornie następuje tu powrót do dualizmu podmiotu
i przedmiotu poznania. Tak naprawdę jednak ta kategoria ma na celu
sprawdzenie, czy w akcie 'oświecenia' została zachowana zwyczajna perspektywa,
będąca jednym z aspektów sprzecznej tożsamości przedmiotu i podmiotu
- podmiot i przedmiot są tym samym, chociaż zachowują swoje odrębne
cechy wyróżniające. Kategoria ta nie oznacza więc powrotu do sytuacji
wyjściowej jeszcze sprzed pierwszej kategorii, kiedy uczeń tkwi w złudzeniu,
iż jego 'ja' jest czymś odrębnym od świata przedmiotów poznania
zostają usunięte, a więc do <br>&lt;page nr=88&gt;<br>'pozostawienia człowieka i otoczenia' (chiń. renjing jubuduo; jap. jinkyo <br>gufudatsu). Ta ostatnia kategoria najlepiej ukazuje paradoksalność 'czterech <br>kategorii Linji', ponieważ pozornie następuje tu powrót do dualizmu podmiotu <br>i przedmiotu poznania. Tak naprawdę jednak ta kategoria ma na celu <br>sprawdzenie, czy w akcie 'oświecenia' została zachowana zwyczajna perspektywa, <br>będąca jednym z aspektów sprzecznej tożsamości przedmiotu i podmiotu <br>- podmiot i przedmiot są tym samym, chociaż zachowują swoje odrębne <br>cechy wyróżniające. Kategoria ta nie oznacza więc powrotu do sytuacji <br>wyjściowej jeszcze sprzed pierwszej kategorii, kiedy uczeń tkwi w złudzeniu, <br>iż jego 'ja' jest czymś odrębnym od świata przedmiotów poznania
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego