ani niewiedzą. Z punktu widzenia <br>zdroworozsądkowej logiki klasycznej prawdziwe jest jedno z dwóch przeciwnych <br>pojęć - albo wiedza, albo niewiedza. Tymczasem w akcie 'oświecenia' <br>"poznający i przedmiot poznania są tym samym, chociaż różnice między nimi <br>są zachowane" - nie można wyróżnię wiedzy jako przedmiotu poznania. <br>Nishida nawiązuje do słów Nanquana, iż 'jaźń zwyczajna' jest 'drogą', <br>i wielokrotnie podkreśla, że twierdzenie, zgodnie z którym 'jaźń jednostkowa' <br>powraca do Absolutu, docierając w ten sposób do swojej najgłębszej <br>podstawy, nie oznacza, że w akcie tym następuje oderwanie od zdroworozsądkowego <br>postrzegania rzeczywistości - "wręcz przeciwnie, oznacza to <br>ostateczne zgłębienie istoty rzeczywistości historycznej". Nishida za <br>Nanquanem podkreśla, iż "to