Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura Niezależna
Nr: 36
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1971
Rok powstania: 1987
w środowiskach literackich chętnie odwołujących się do oświeceniowego uniwersalizmu i haseł Rewolucji Francuskiej. A mianowicie związki z powstającymi pod koniec XIX wieku nacjonalizmami. We Francji okazją do konfrontacji stała się sprawa Dreyfusa. Ludzie Kościoła chętnie widzieli bowiem przyczynę upadku autorytetu chrześcijaństwa w kosmopolitycznej masonerii inspirowanej, jak sobie wyobrażano, przez międzynarodowe żydostwo. Kościół w Polsce również wbrew swemu uniwersalistycznemu powołaniu chętnie wiązał się z antysemicką i nacjonalistyczną narodową demokracją. Widział w nim obronę przed wywrotowymi dążnościami socjalistów i masonów, a także antidotum na destrukcyjną - jak sądzono - rolę żydów w chrześcijańskim społeczeństwie. Tak zatem gdy znakomita większość środowisk intelektualnych odwracała się od Kościoła
w środowiskach literackich chętnie odwołujących się do oświeceniowego uniwersalizmu i haseł Rewolucji Francuskiej. A mianowicie związki z powstającymi pod koniec XIX wieku nacjonalizmami. We Francji okazją do konfrontacji stała się sprawa Dreyfusa. Ludzie Kościoła chętnie widzieli bowiem przyczynę upadku autorytetu chrześcijaństwa w kosmopolitycznej masonerii inspirowanej, jak sobie wyobrażano, przez międzynarodowe żydostwo. Kościół w Polsce również wbrew swemu uniwersalistycznemu powołaniu chętnie wiązał się z antysemicką i nacjonalistyczną narodową demokracją. Widział w nim obronę przed wywrotowymi dążnościami socjalistów i masonów, a także antidotum na destrukcyjną - jak sądzono - rolę żydów w chrześcijańskim społeczeństwie. Tak zatem gdy znakomita większość środowisk intelektualnych odwracała się od Kościoła
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego