Typ tekstu: Książka
Tytuł: Sporne sprawy polskiej literatury współczesnej
Rok: 1998
dobrane okruchy systemów inicjacyjnych nie mają mocy nadawania światu przedstawionemu "głębszego sensu". Ulubiona przez Gretkowską figura gry między dosłownością, z reguły szokującą, a symbolem często zawodzi, prowadząc do desemantyzacji symbolu. W utworach Manueli Gretkowskiej trudno natrafić na słowo własne - nieprzedrzeźnione - autonomiczne i odpowiedzialne.
Powieści Manueli Gretkowskiej ratuje przed fałszywą autoprezentacją żywioł zabawy i autoironiczny dystans. Natomiast debiutancka powieść Małgorzaty Saramonowicz Siostra (1996), wprowadzona na rynek jako wybitna "powieść inicjacyjna", jest pozbawiona zabezpieczeń dystansu i autoironii narratora. Sensacyjnym pomysłem autorki jest monolog wewnętrzny kobiety w ciąży, pogrążonej w stanie śpiączki oraz monolog wewnętrzny karalucha. Niestety karaluch Małgorzaty Saramonowicz nie jest Gregorem Samsą
dobrane okruchy systemów inicjacyjnych nie mają mocy nadawania światu przedstawionemu "głębszego sensu". Ulubiona przez Gretkowską figura gry między dosłownością, z reguły szokującą, a symbolem często zawodzi, prowadząc do desemantyzacji symbolu. W utworach Manueli Gretkowskiej trudno natrafić na słowo własne - nieprzedrzeźnione - autonomiczne i odpowiedzialne.<br> Powieści Manueli Gretkowskiej ratuje przed fałszywą autoprezentacją żywioł zabawy i autoironiczny dystans. Natomiast debiutancka powieść Małgorzaty Saramonowicz Siostra (1996), wprowadzona na rynek jako wybitna "powieść inicjacyjna", jest pozbawiona zabezpieczeń dystansu i autoironii narratora. Sensacyjnym pomysłem autorki jest monolog wewnętrzny kobiety w ciąży, pogrążonej w stanie śpiączki oraz monolog wewnętrzny karalucha. Niestety karaluch Małgorzaty Saramonowicz nie jest Gregorem Samsą
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego