Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Sutrach Najwyższej Mądrości zostało ostatecznie przezwyciężone pojęcie substancji.
'Prawdziwa pustka' bywa także określona mianem 'prawdy nieokreślonej'
(chiń. fei'anlidi; jap. hianryutai), czyli takiej, która nie może stać się

przedmiotem poznania, ponieważ nie można jej wyrazić ani za pomocą
negacji, ani afirmacji. Z punktu widzenia logiki formalnej negacja negacji
prowadzi do afirmacji (-/-A/ = A), ale to znaczyłoby, że 'pustka', która
neguje negację, nie może negować afirmacji. Tymczasem 'prawdziwa pustka'
musi być negacją zarówno afirmacji, jak i negacji. 'Prawdziwa pustka' nie
może być więc ani bytem, ani niebytem.
Do pojęcia 'pustki', która nie jest ani bytem, ani niebytem, nawiązywał
także Czwarty Patriarcha zen, Daoxin, który
Sutrach Najwyższej Mądrości zostało ostatecznie przezwyciężone pojęcie substancji. <br>'Prawdziwa pustka' bywa także określona mianem 'prawdy nieokreślonej' <br>(chiń. fei'anlidi; jap. hianryutai), czyli takiej, która nie może stać się <br>&lt;page nr=74&gt;<br>przedmiotem poznania, ponieważ nie można jej wyrazić ani za pomocą <br>negacji, ani afirmacji. Z punktu widzenia logiki formalnej negacja negacji <br>prowadzi do afirmacji (-/-A/ = A), ale to znaczyłoby, że 'pustka', która <br>neguje negację, nie może negować afirmacji. Tymczasem 'prawdziwa pustka' <br>musi być negacją zarówno afirmacji, jak i negacji. 'Prawdziwa pustka' nie <br>może być więc ani bytem, ani niebytem. <br>Do pojęcia 'pustki', która nie jest ani bytem, ani niebytem, nawiązywał <br>także Czwarty Patriarcha zen, Daoxin, który
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego