Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Nowa Fantastyka
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1996
mniemanologią; nie można robić kartografii nieznanych lądów, zanim odkrywca nie potwierdzi ich istnienia. Pozostaje pytanie - czy może być uznana za zaledwie lokalną (nie kosmiczną) teologia, której rozpoznanie podstawowe brzmi - NA POCZĄTKU BYŁO SŁOWO?
W tym kontekście bardzo spodobała mi się uwaga Leszka Jęczmyka o Tajemnicy, zaś mniej o herezji. Fantastyczny Bóg (bogowie) Kubricka-Clarke'a z "2001: Odysei kosmicznej" i niepojęty Bóg (milczenia) Lema z "Głosu Pana" są magiczną próbą powtórzenia tajemnicy właśnie teologicznej. Oczywiście nie są wypowiedzią teologiczną, są artystyczną wariacją na temat. A jeśli jej tworzeniu nie towarzyszył zamiar szyderczy ani uzurpatorskie ambicje religijne, jeno intelektualne i estetyczne, za usprawiedliwienie
mniemanologią; nie można robić kartografii nieznanych lądów, zanim odkrywca nie potwierdzi ich istnienia. Pozostaje pytanie - czy może być uznana za zaledwie lokalną (nie kosmiczną) teologia, której rozpoznanie podstawowe brzmi - NA POCZĄTKU BYŁO SŁOWO?<br>W tym kontekście bardzo spodobała mi się uwaga Leszka Jęczmyka o Tajemnicy, zaś mniej o herezji. Fantastyczny Bóg (bogowie) Kubricka-Clarke'a z "2001: Odysei kosmicznej" i niepojęty Bóg (milczenia) Lema z "Głosu Pana" są magiczną próbą powtórzenia tajemnicy właśnie teologicznej. Oczywiście nie są wypowiedzią teologiczną, są artystyczną wariacją na temat. A jeśli jej tworzeniu nie towarzyszył zamiar szyderczy ani uzurpatorskie ambicje religijne, jeno intelektualne i estetyczne, za usprawiedliwienie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego