Typ tekstu: Książka
Autor: Siwicka Dorota, Bieńczyk Marek, Nawarecki Aleksander
Tytuł: Szybko i szybciej
Rok: 1996
rozsadza biblijną metaforę Oblubieńca wstającego rano z łoża. On nie wstaje, ale "zrywa się", "wali do kresu", do mety, do ciemności.
Sępowa fenomenologia ruchu grzeszy pewną jednostronnością. Otóż ruch opisywany w Rytmach to przede wszystkim ruch ucieczki, baconowski motus fugae.
Na renesansowej rycinie Albrechta Dürera ubrany w Erazmową zbroję rycerz Chrystusowy jedzie stępa na ciężkim rumaku, nie zwracając uwagi na śmierć i diabła, wiernych towarzyszy swojego siodła.
Sępowy rycerz z Sonetu IIII ucieka przed szatanem, światem, ciałem i śmiercią, ucieka pod wirującym szaleńczo niebem, przynaglany wewnętrzną trwogą - "wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie", bo w ucieczce przeszkadza mu wciąż nieusuwalne pożądanie rzeczy
rozsadza biblijną metaforę Oblubieńca wstającego rano z łoża. On nie wstaje, ale "zrywa się", "wali do kresu", do mety, do ciemności.<br>Sępowa fenomenologia ruchu grzeszy pewną jednostronnością. Otóż ruch opisywany w Rytmach to przede wszystkim ruch ucieczki, baconowski motus fugae.<br>Na renesansowej rycinie Albrechta Dürera ubrany w Erazmową zbroję rycerz Chrystusowy jedzie stępa na ciężkim rumaku, nie zwracając uwagi na śmierć i diabła, wiernych towarzyszy swojego siodła.<br> Sępowy rycerz z Sonetu IIII ucieka przed szatanem, światem, ciałem i śmiercią, ucieka pod wirującym szaleńczo niebem, przynaglany wewnętrzną trwogą - "wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie", bo w ucieczce przeszkadza mu wciąż nieusuwalne pożądanie rzeczy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego