się klasycznym <br>aparatem analizy muzycznej dążąc do czystej werbalizacji. Istotna jest przede <br>wszystkim świadomość uwrażliwiająca badacza, pozwalająca na ukierunkowaną (nie <br>zaś wyłącznie intuicyjną) orientację zróżnicowanych stylistycznie realizacji <br>duchowości eucharystycznej. Umożliwia przede wszystkim dostrzeżenie i uzasadnienie <br>realizacji pełniejszych czy wręcz głębokich, ale także powierzchownych, miałkich, <br>po prostu chybionych.</><br><div><tit>2. UŻYTKOWOŚĆ: ASPEKT GENETYCZNY KRĄG HISTORYZMU</><br> "Nie możemy zaprzeczyć, że mogą istnieć dzieła o wielkiej doniosłości, chociaż <br>chybiają swej funkcji, i na odwrót, mogą bezbłędnie wypełniać swoją funkcję, <br>mimo że kompozytorsko są błahe..." (Dahlhaus 1970, s. 117). Z tego uogólniającego <br>stwierdzenia Carla Dahlhausa można wnioskować, że funkcja dzieła muzycznego <br>nie może stanowić <br>kryterium przesądzającego