Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
do Sutry Serca.

3.5.4. ZEN A POEZJA
Większość 'wersów komentujących' miała formę poetycką i dlatego warto
przynajmniej zasygnalizować istnienie związków zen i poezji.
Już w okresie Tang (618-907) pojawiła się teoria 'jedności poezji i zen'
(chan shi yizhi; jap. zenshi ittchi), której jednym z zagorzałych orędowników
był Han Ru (?-1135).
Od XI wieku wielu chińskich mistrzów zen było związanych z kręgami
literackimi, a niektórzy twierdzili, że wyrazem 'oświecenia' muszą być wersy
poetyckie. Taką właśnie postawę ostro krytykował Dahui, ponieważ uważał, iż
poetycka forma wyrazu nie jest najważniejsza. Także w Japonii związki między
buddyzmem a poezją były silne, o
do Sutry Serca. <br>&lt;page nr=210&gt;<br>&lt;tit&gt;3.5.4. ZEN A POEZJA&lt;/&gt; <br>Większość 'wersów komentujących' miała formę poetycką i dlatego warto <br>przynajmniej zasygnalizować istnienie związków zen i poezji. <br>Już w okresie Tang (618-907) pojawiła się teoria 'jedności poezji i zen' <br>(chan shi yizhi; jap. zenshi ittchi), której jednym z zagorzałych orędowników <br>był Han Ru (?-1135). <br>Od XI wieku wielu chińskich mistrzów zen było związanych z kręgami <br>literackimi, a niektórzy twierdzili, że wyrazem 'oświecenia' muszą być wersy <br>poetyckie. Taką właśnie postawę ostro krytykował Dahui, ponieważ uważał, iż <br>poetycka forma wyrazu nie jest najważniejsza. Także w Japonii związki między <br>buddyzmem a poezją były silne, o
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego