Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
yris] (1949). Materiałem integrującym formę tego cyklu mszalnego są struktury melodyczne pieśni ku czci Św. Jana Nepomucena "Witaj, Janie z Bolesława" (zob. dalszą część tego rozdziału). Zwracają uwagę rzadko stosowane powiązania między strukturami formalnymi różnych części mszy, np. Et in terra (Gloria) kompozytor wiąże materiałowo z Et in unam (Credo), Hosanna (Benedictus) z Sanctus (Sanctus), 1 Agnus z 1 Kyrie, natomiast Dona nobis z Christe.
Cykl ten nie jest jednak tak silnie zintegrowany jak msza Garbusińskiego, ponieważ kompozytor posługując się kategorią korespondencji wykorzystuje oprócz materiału pieśni własne struktury materiałowe.
Tę samą ideę odmiennie wykorzystał Świerczek w Missa solemnis ex motivis antiquissimi
yris] (1949). Materiałem integrującym formę tego cyklu mszalnego są struktury melodyczne pieśni ku czci Św. Jana Nepomucena "Witaj, Janie z Bolesława" (zob. dalszą część tego rozdziału). Zwracają uwagę rzadko stosowane powiązania między strukturami formalnymi różnych części mszy, np. Et in terra (Gloria) kompozytor wiąże materiałowo z &lt;name type="tit"&gt;Et in unam (Credo)&lt;/&gt;, &lt;name type="tit"&gt;Hosanna (Benedictus) z Sanctus (Sanctus)&lt;/&gt;, &lt;name type="tit"&gt;1 Agnus z 1 Kyrie&lt;/&gt;, natomiast &lt;name type="tit"&gt;Dona nobis&lt;/&gt; z &lt;name type="tit"&gt;Christe&lt;/&gt;. <br>Cykl ten nie jest jednak tak silnie zintegrowany jak msza Garbusińskiego, ponieważ kompozytor posługując się kategorią korespondencji wykorzystuje oprócz materiału pieśni własne struktury materiałowe.<br>Tę samą ideę odmiennie wykorzystał Świerczek w &lt;name type="tit"&gt;Missa solemnis ex motivis antiquissimi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego