Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
doświadczeń, a także odnalezienie jedności tej samej
funkcji, którą Hegel nazwał 'duchem', Cassier 'istotą człowieczeństwa',
a współczesna fenomenologia 'sensem rzeczy'. Problem ten jest niezwykle
istotny dla filozofii zen, ponieważ w akcie 'oświecenie' odkrywana jest
prawda o istocie 'jaźni jednostkowej', a więc także o źródłach doświadczenia
świadomości ludzkiej.
W myśli Sokratesa, Kanta czy przedstawicieli egzystencjalizmu pojawia
się koncepcja filozofii jako nauki właściwego postępowania. W tradycji
buddyzmu mahayany 'oświecenie' zen jest związane z pojęciem 'wielkiego
miłosierdzia', które jest traktowane jako etyczny ideał.

Za najpoważniejszy argument przeciwko filozofii zen można uznać
stanowisko, według którego filozofia musi być zawsze związana z poznaniem
racjonalnym. Krytyka rozumowego
doświadczeń, a także odnalezienie jedności tej samej <br>funkcji, którą Hegel nazwał 'duchem', Cassier 'istotą człowieczeństwa', <br>a współczesna fenomenologia 'sensem rzeczy'. Problem ten jest niezwykle <br>istotny dla filozofii zen, ponieważ w akcie 'oświecenie' odkrywana jest <br>prawda o istocie 'jaźni jednostkowej', a więc także o źródłach doświadczenia <br>świadomości ludzkiej. <br>W myśli Sokratesa, Kanta czy przedstawicieli egzystencjalizmu pojawia <br>się koncepcja filozofii jako nauki właściwego postępowania. W tradycji <br>buddyzmu mahayany 'oświecenie' zen jest związane z pojęciem 'wielkiego <br>miłosierdzia', które jest traktowane jako etyczny ideał. <br>&lt;page nr=324&gt;<br>Za najpoważniejszy argument przeciwko filozofii zen można uznać <br>stanowisko, według którego filozofia musi być zawsze związana z poznaniem <br>racjonalnym. Krytyka rozumowego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego