Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
w gazetach odtwarzali sceny bitewne, szarże kawalerii. Te właśnie ryciny mogły stanowić wzór dla scen malowanych na kaflach. Podziwiać więc można Krystyniackiego, który znakomicie umiał pokazać pęd galopujących jeźdźców, ruch.
Malatury na kaflach wykonywano przeważnie na jasnym tle, uzyskanym za pomocą białej glinki bądź, jak na Mazurach, polewy cynowo-ołowiowej. Kontur rysunku malowano lub znaczono rytem. Barwniki stosowano takie same, jak przy zdobieniu naczyń glinianych. Na Warmii i Mazurach wytwarzano kafle reliefowe, na pozostałym obszarze płaskie, zdobione jedynie malatura. W kaflach możemy dostrzec efekt naiwności, oczywiście niezamierzony, taki, który wynika z niewspółmierności zamierzeń do posiadanych umiejętności. Jest bowiem także naiwność świadomie
w gazetach odtwarzali sceny bitewne, szarże kawalerii. Te właśnie ryciny mogły stanowić wzór dla scen malowanych na kaflach. Podziwiać więc można Krystyniackiego, który znakomicie umiał pokazać pęd galopujących jeźdźców, ruch. <br>Malatury na kaflach wykonywano przeważnie na jasnym tle, uzyskanym za pomocą białej glinki bądź, jak na Mazurach, polewy cynowo-ołowiowej. Kontur rysunku malowano lub znaczono rytem. Barwniki stosowano takie same, jak przy zdobieniu naczyń glinianych. Na Warmii i Mazurach wytwarzano kafle reliefowe, na pozostałym obszarze płaskie, zdobione jedynie malatura. W kaflach możemy dostrzec efekt naiwności, oczywiście niezamierzony, taki, który wynika z niewspółmierności zamierzeń do posiadanych umiejętności. Jest bowiem także naiwność świadomie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego