Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Huinenga, który dostąpił 'oświecenia', słysząc fragment Sutry
Diamentowej, w pisemnej spuściźnie zen coraz więcej pojawia się cytatów
z Sutr Najwyższej Mądrości. Sutra Serca (sanskr. Prajnaparamita-hrdaya-sutra;
chiń. Banruoxinjing; jap. Hannyashingyo ) jest recytowana w większości
klasztorów zen współczesnej Japonii. Tacy japońscy mistrzowie zen, jak
Dogen czy Hakuin, cenili najbardziej Sutrę Lotosu Przedziwnego Prawa (sanskr.
Saddharmapundarika-sutra; chiń. Miaofalianhuajing; jap. Myohorengekyo).
Hakuin twierdził nawet, że zamiast wpatrywania się w 'kluczowy wers' koanu,
można koncentrować się, recytując tytuł Sutry Lotosu Przedziwnego Prawa.
Analizując problem stosunku mistrzów zen do sutr, musimy uświadomić
sobie, że zawierają one nauki bliskie zen. Jak słusznie zauważa Dumoulin,
"wszystkie
Huinenga, który dostąpił 'oświecenia', słysząc fragment Sutry <br>Diamentowej, w pisemnej spuściźnie zen coraz więcej pojawia się cytatów <br>z Sutr Najwyższej Mądrości. Sutra Serca (sanskr. Prajnaparamita-hrdaya-sutra; <br>chiń. Banruoxinjing; jap. Hannyashingyo ) jest recytowana w większości <br>klasztorów zen współczesnej Japonii. Tacy japońscy mistrzowie zen, jak <br>Dogen czy Hakuin, cenili najbardziej Sutrę Lotosu Przedziwnego Prawa (sanskr. <br>Saddharmapundarika-sutra; chiń. Miaofalianhuajing; jap. Myohorengekyo). <br>Hakuin twierdził nawet, że zamiast wpatrywania się w 'kluczowy wers' koanu, <br>można koncentrować się, recytując tytuł Sutry Lotosu Przedziwnego Prawa. <br>Analizując problem stosunku mistrzów zen do sutr, musimy uświadomić <br>sobie, że zawierają one nauki bliskie zen. Jak słusznie zauważa Dumoulin, <br>&lt;q&gt;"wszystkie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego