Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
musi wybierać między obowiązkiem państwowym a szczęściem osobistym. Obok ciężaru wyroczni rozwija się dworska intryga: podstęp, przy pomocy którego Agamemnon próbuje powstrzymać żonę i córkę od przyjazdu, może oszukać kapłanów, może oszukać Ulissesa, nie mógłby natomiast oszukać bogów, gdyby ich obecność była tak realna jak w mitologicznym świecie tragedii greckiej. Mieszają się dwie motywacje, dwa porządki: religijny i historyczny. Stoją obok siebie także dwie szanse: religijna szansa świętości i historyczna szansa bohaterstwa. Agamemnon i Ifigenia mogą być zarówno świętymi jak bohaterami.
Nie inaczej jest w Fedrze. Charakterystyczna jest zresztą zmiana jaką do akcji tragedii wprowadził Racine: w oryginalnej greckiej wersji mit
musi wybierać między obowiązkiem państwowym a szczęściem osobistym. Obok ciężaru wyroczni rozwija się dworska intryga: podstęp, przy pomocy którego Agamemnon próbuje powstrzymać żonę i córkę od przyjazdu, może oszukać kapłanów, może oszukać Ulissesa, nie mógłby natomiast oszukać bogów, gdyby ich obecność była tak realna jak w mitologicznym świecie tragedii greckiej. Mieszają się dwie motywacje, dwa porządki: religijny i historyczny. &lt;page nr=100&gt; Stoją obok siebie także dwie szanse: religijna szansa świętości i historyczna szansa bohaterstwa. Agamemnon i Ifigenia mogą być zarówno świętymi jak bohaterami.<br>Nie inaczej jest w &lt;name type="tit"&gt;Fedrze&lt;/&gt;. Charakterystyczna jest zresztą zmiana jaką do akcji tragedii wprowadził Racine: w oryginalnej greckiej wersji mit
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego