Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
nie śniło i że oczyma duszy widzieć można zjawiska, dla innych niepostrzegalne. Przy tym sposobie myślenia jakakolwiek argumentacja biograficzna (którą przeciążone były wykłady Schlegla) jest zbędna, tym bardziej nie pasowałyby tu dowodzenia o "myślącej sile", powodującej geniuszem. Przeciwnie, Szekspir Mickiewicza zdaje się przede wszystkim nasuwać poznawczy niepokój i pobudzać wyobraźnię. Motta szekspirowskie stanęły w jednym szeregu z fragmentem z Jean Paula Richtera, otwierającym IV część Dziadów. Takie rozłożenie akcentów podkreśla drugą, obok Schlegla, tym razem paradoksalną inspirację ujęcia Mickiewiczowskiego: wymysły, jakimi Szekspira obdarował Jan Śniadecki. Inwektywy przez niego formułowane dotyczyły przede wszystkim rozbuchanej imaginacji jako władzy najbardziej groźnej dla umysłu ludzkiego
nie śniło i że oczyma duszy widzieć można zjawiska, dla innych niepostrzegalne. Przy tym sposobie myślenia jakakolwiek argumentacja biograficzna (którą przeciążone były wykłady Schlegla) jest zbędna, tym bardziej nie pasowałyby tu dowodzenia o "myślącej sile", powodującej geniuszem. Przeciwnie, Szekspir Mickiewicza zdaje się przede wszystkim nasuwać poznawczy niepokój i pobudzać wyobraźnię. Motta szekspirowskie stanęły w jednym szeregu z fragmentem z Jean Paula Richtera, otwierającym IV część Dziadów. Takie rozłożenie akcentów podkreśla drugą, obok Schlegla, tym razem paradoksalną inspirację ujęcia Mickiewiczowskiego: wymysły, jakimi Szekspira obdarował Jan Śniadecki. Inwektywy przez niego formułowane dotyczyły przede wszystkim rozbuchanej imaginacji jako władzy najbardziej groźnej dla umysłu ludzkiego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego