Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Święta, Święta Panno, Święta
Benedictus Witaj Gwiazdo morza
Agnus Dei Padnijmy na twarz, uderzmy czołem


Rączkowski we wspomnianej mszy (1943) oprócz motywiki Bogurodzicy, która integruje
Kyrie, w kolejnych częściach posługuje się materiałem innych pieśni, wyłącznie
niemal maryjnych (nie wszystkie zidentyfikowano): Cześć Maryi, Z tej biednej
ziemi (pieśń ku czci Najsłodszego Serca Jezusa), Gdy nas ogarnie trwoga (Gloria),
Tryumf i cześć Maryi, Błękitne rozwińmy sztandary (Credo), Gwiazdo morza któraś
Pana (Sanctus), Witaj Święta i Poczęta (Benedictus), Matko Najświętsza (Agnus).
Kompozytor wykorzystuje motywikę, niekiedy dłuższe frazy pieśni, stosując niewielkie
przekształcenia interwałowe bądź rytmiczne, także zmianę metrum. Dąży do korelacji
charakteru pieśni, jej struktury
Święta, Święta Panno, Święta<br> Benedictus Witaj Gwiazdo morza<br> Agnus Dei Padnijmy na twarz, uderzmy czołem<br><br><br> Rączkowski we wspomnianej mszy (1943) oprócz motywiki Bogurodzicy, która integruje <br>Kyrie, w kolejnych częściach posługuje się materiałem innych pieśni, wyłącznie <br>niemal maryjnych (nie wszystkie zidentyfikowano): Cześć Maryi, Z tej biednej <br>ziemi (pieśń ku czci Najsłodszego Serca Jezusa), Gdy nas ogarnie trwoga (Gloria), <br>Tryumf i cześć Maryi, Błękitne rozwińmy sztandary (Credo), Gwiazdo morza któraś <br>Pana (Sanctus), Witaj Święta i Poczęta (Benedictus), Matko Najświętsza (Agnus). <br>Kompozytor wykorzystuje motywikę, niekiedy dłuższe frazy pieśni, stosując niewielkie <br>przekształcenia interwałowe bądź rytmiczne, także zmianę metrum. Dąży do korelacji <br>charakteru pieśni, jej struktury
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego