Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
i zła". Ironia wyraża dystans, jest cechą stylu, znamionującą ogląd całości przez obserwatora z zewnątrz. Podobnie Schlegel uzasadnia celowość wprowadzania cech groteskowych: jako świadomy zabieg stylistyczny, zmierzający do powodowania widzem, a nie (tak m.in. będzie uzasadniał sens groteski Hugo) jako naśladowanie rzeczywistości. Dlatego Schlegla rażą pojawiające się w sztukach Szekspira elementy krotochwili, naśladujące obyczaj oraz postaci błaznów: klauni bywali realnie na dworach królewskich, ale to nie powód, by wprowadzać ich do dramatu. W tej niechęci odbija się prawdopodobnie postawa krytyka eliminującego z koncepcji sztuki i artysty element szaleństwa. (Może na eksponowaniu przez Wiktora Hugo roli błazna zaważyła też chęć polemiki
i zła". Ironia wyraża dystans, jest cechą stylu, znamionującą ogląd całości przez obserwatora z zewnątrz. Podobnie Schlegel uzasadnia celowość wprowadzania cech groteskowych: jako świadomy zabieg stylistyczny, zmierzający do powodowania widzem, a nie (tak m.in. będzie uzasadniał sens groteski Hugo) jako naśladowanie rzeczywistości. Dlatego Schlegla rażą pojawiające się w sztukach Szekspira elementy krotochwili, naśladujące obyczaj oraz postaci błaznów: klauni bywali realnie na dworach królewskich, ale to nie powód, by wprowadzać ich do dramatu. W tej niechęci odbija się prawdopodobnie postawa krytyka eliminującego z koncepcji sztuki i artysty element szaleństwa. (Może na eksponowaniu przez Wiktora Hugo roli błazna zaważyła też chęć polemiki
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego