Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
środki wyrazu artystycznego zbliżają je do Pieśni Madagaskaru E. D. Parny'ego i Melodii irlandzkich T. Moore'a.
Duma została tu pojęta jako utwór dający wyraz „dumaniom poety" czy to nad przeszłością, na wzór Śpiewów historycznych Niemcewicza, czy też nad teraźniejszością na wzór Dumania żołnierza polskiego w starożytnym zamku Maurów nad Tagiem Kantorberego Tymowskiego. Według ówczesnego odczucia utwory te należały bardziej do gatunku elegii niż dumy, z wyjątkiem Chrzanowskiej, którą łączono z rodzajem epiki bohaterskiej. Faktycznie Dumy podolskie stanowiły cykl wierszy patriotycznych, pod względem gatunkowym tworząc na wzór romantyczny swoisty zestrój różnorodnych konwencji i sięgając do ukształtowań właściwych elegii, sielance, odzie, pobudce
środki wyrazu artystycznego zbliżają je do Pieśni Madagaskaru E. D. Parny'ego i Melodii irlandzkich T. Moore'a.<br> Duma została tu pojęta jako utwór dający wyraz &#132;dumaniom poety" czy to nad przeszłością, na wzór Śpiewów historycznych Niemcewicza, czy też nad teraźniejszością na wzór Dumania żołnierza polskiego w starożytnym zamku Maurów nad Tagiem Kantorberego Tymowskiego. Według ówczesnego odczucia utwory te należały bardziej do gatunku elegii niż dumy, z wyjątkiem Chrzanowskiej, którą łączono z rodzajem epiki bohaterskiej. Faktycznie Dumy podolskie stanowiły cykl wierszy patriotycznych, pod względem gatunkowym tworząc na wzór romantyczny swoisty zestrój różnorodnych konwencji i sięgając do ukształtowań właściwych elegii, sielance, odzie, pobudce
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego