Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Studia Socjologiczne
Nr: 4
Miejsce wydania: Wrocław
Rok: 1976
najczęściej i przede wszystkim pochodną poziomu wykształcenia szkolnego, ale nie tylko i nie socjalizacji. Zbliżoną kategorią znaczeniową posługuje się J. Kossak, kiedy stawia tezę, że w miarę wzrostu standardu życiowego i poziomu umysłowego wzrasta wrażliwość na humanistyczne i formalnoartystyczne walory dzieł kultury. Inny aspekt zagadnienia akcentuje W. Makarewicz stwierdzając, że "Upowszechnienie oświaty uważane jest za najważniejszy i najbardziej miarodajny [podkr. - S. S.] wskaźnik poziomu kulturalnego społeczeństwa" Szczególnie współcześnie zakresy znaczeniowe pojęć "szkoła" i "oświata" nie są tożsame. Zwraca na to uwagę M. Czerwiński, kiedy definiuje "przysposobienie oraz "wpływ środowisk rodzinnych, koleżeńskich, sąsiedzkich, samokształcenie pozaszkolne, udział własny (bierny i czynny) w życiu
najczęściej i przede wszystkim pochodną poziomu wykształcenia szkolnego, ale nie tylko i nie <gap> socjalizacji. Zbliżoną kategorią znaczeniową posługuje się J. Kossak, kiedy stawia tezę, że w miarę wzrostu standardu życiowego i <hi rend="italic">poziomu umysłowego</hi> wzrasta wrażliwość na humanistyczne i formalnoartystyczne walory dzieł kultury. Inny aspekt zagadnienia akcentuje W. Makarewicz stwierdzając, że "Upowszechnienie <hi rend="italic">oświaty</hi> uważane jest za <hi rend="italic">najważniejszy i najbardziej miarodajny</hi> [podkr. - S. S.] wskaźnik poziomu kulturalnego społeczeństwa" Szczególnie współcześnie zakresy znaczeniowe pojęć "szkoła" i "oświata" nie są tożsame. Zwraca na to uwagę M. Czerwiński, kiedy definiuje <hi rend="italic">"przysposobienie <gap> oraz "wpływ środowisk rodzinnych, koleżeńskich, sąsiedzkich, samokształcenie pozaszkolne, udział własny (bierny i czynny) w życiu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego