Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
się przed zbrodnią - wtedy ostatecznie skazuje na śmierć swego "najmilszego wroga".
W tych dwóch mitologicznych tragediach odnajdujemy nowy porządek, nowy system odniesienia, nową sentencję wyroku, jaki ciąży nad bohaterami: samowiedzę psychologiczną.
Bohaterowie Racine'a wiedzą o sobie wszystko, aż do dna, aż do najgłębszych tajemnic. Znają siłę i głębię swoich namiętności. Zadając sobie lub swoim najbliższym śmierć, wiedzą od czego się uwalniają: od straszliwszych niż ból fizyczny cierpień miłości, dumy, nienawiści. Potrafią popełniać zbrodnie z poczuciem niewinności: jak Eryfila, która zdradziła kapłanom plan ucieczki Ifigenii, czy Fedra, która oskarżyła niewinnego Hipolita - wobec cierpień miłości nie istnieje dla nich moralność. Jest to miłość
się przed zbrodnią - wtedy ostatecznie skazuje na śmierć swego "najmilszego wroga".<br>W tych dwóch mitologicznych tragediach odnajdujemy nowy porządek, nowy system odniesienia, nową sentencję wyroku, jaki ciąży nad bohaterami: samowiedzę psychologiczną.<br>Bohaterowie Racine'a wiedzą o sobie wszystko, aż do dna, aż do najgłębszych tajemnic. Znają siłę i głębię swoich namiętności. Zadając sobie lub swoim najbliższym śmierć, wiedzą od czego się uwalniają: od straszliwszych niż ból fizyczny cierpień miłości, dumy, nienawiści. Potrafią popełniać zbrodnie z poczuciem niewinności: jak Eryfila, która zdradziła kapłanom plan ucieczki Ifigenii, czy Fedra, która oskarżyła niewinnego Hipolita - wobec cierpień miłości nie istnieje dla nich moralność. Jest to miłość
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego