Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
wszelkich przeciwieństw, dlatego ani negacja, ani afirmacja
same w sobie nie są uważane za prawdziwe. Jednak sądy, które negują
prawdziwość zarówno tezy, jak i antytezy, mogą być błędnie rozumiane jako
niemożność postawienia jakiejkolwiek tezy, czyli brak tezy. Wynika to z faktu,
że zgodnie z logiką formalną tezą może być albo afirmacja, albo negacja
- tertium non datur.
W logice klasycznej każdy sąd jest albo prawdziwy, albo fałszywy.
Natomiast dla 'logiki paradoksu' prawdziwy jest tylko sąd paradoksowy,
w którym negacja i afirmacja są utożsamiane (na przykład "i tak, i nie"; "i
jest, i nie jest"; "zmienne i jednocześnie niezmienne"). Wszystkie inne sądy
mogą
wszelkich przeciwieństw, dlatego ani negacja, ani afirmacja <br>same w sobie nie są uważane za prawdziwe. Jednak sądy, które negują <br>prawdziwość zarówno tezy, jak i antytezy, mogą być błędnie rozumiane jako <br>niemożność postawienia jakiejkolwiek tezy, czyli brak tezy. Wynika to z faktu, <br>że zgodnie z logiką formalną tezą może być albo afirmacja, albo negacja <br>- tertium non datur. <br>W logice klasycznej każdy sąd jest albo prawdziwy, albo fałszywy. <br>Natomiast dla 'logiki paradoksu' prawdziwy jest tylko sąd paradoksowy, <br>w którym negacja i afirmacja są utożsamiane (na przykład "i tak, i nie"; "i <br>jest, i nie jest"; "zmienne i jednocześnie niezmienne"). Wszystkie inne sądy <br>mogą
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego