Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
częstsze zmiany malowanych dekoracji, przez ukazywanie na nich nie mieszkalnego wnętrza ani zamykających przestrzeń murów - lecz otwartego pejzażu), przez efekty wprowadzane w melodramatach, a odciągających uwagę widza od słowa na rzecz gry świateł (złudzenie tajemniczości - zapalanie i wygaszanie), próby zastępowania oświetlenia spod rampy - światłem inaczej na scenie rozmieszczanym, przez efekty akustyczne (nie tylko najczęściej wprowadzane motywy burzy, lecz także refrenowa powtarzalność motywów dźwiękowych, jak bicie dzwonów czy śpiew ptaków).
Gdy myśli się o technicznym unowocześnieniu ówczesnych teatrów, czyni się to najczęściej pod kątem efektów, jakie dawały w sztukach teatralnych, jakie dzięki nim autorzy mogli wprowadzać do dramatów. Ale istniała przecież także
częstsze zmiany malowanych dekoracji, przez ukazywanie na nich nie mieszkalnego wnętrza ani zamykających przestrzeń murów - lecz otwartego pejzażu), przez efekty wprowadzane w melodramatach, a odciągających uwagę widza od słowa na rzecz gry świateł (złudzenie tajemniczości - zapalanie i wygaszanie), próby zastępowania oświetlenia spod rampy - światłem inaczej na scenie rozmieszczanym, przez efekty akustyczne (nie tylko najczęściej wprowadzane motywy burzy, lecz także refrenowa powtarzalność motywów dźwiękowych, jak bicie dzwonów czy śpiew ptaków).<br>Gdy myśli się o technicznym unowocześnieniu ówczesnych teatrów, czyni się to najczęściej pod kątem efektów, jakie dawały w sztukach teatralnych, jakie dzięki nim autorzy mogli wprowadzać do dramatów. Ale istniała przecież także
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego