Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
sztukach dialogi zawsze toczą się wartko, przykuwają uwagę ciętymi replikami, słowo nie opóźnia biegu akcji. Jest jej - inaczej niż u wielkich romantyków - całkowicie podporządkowane.
Dumas wykorzystał oczywiście także szanse, jakie romantyczne postulaty otwierały przed dramaturgiem w zakresie kompozycji i scenografii dzieła teatralnego. Ważny wydaje się jednak fakt, że nie zdradzał ambicji ani programotwórczych, ani nie zamierzał przewodzić żadnej literackiej szkole; deklarując się jako bliski romantykom, zmierzał własną drogą.
Chciał bawić i zainteresować; czyli, przyznając się do luźnego związku z romantycznym stylem myślenia, nie zamierzał współuczestniczyć w kreowaniu nowych artystycznych koncepcji, lecz poprzestawał na ich wykorzystywaniu, na popularyzacji. Była to jednak popularyzacja
sztukach dialogi zawsze toczą się wartko, przykuwają uwagę ciętymi replikami, słowo nie opóźnia biegu akcji. Jest jej - inaczej niż u wielkich romantyków - całkowicie podporządkowane.<br>Dumas wykorzystał oczywiście także szanse, jakie romantyczne postulaty otwierały przed dramaturgiem w zakresie kompozycji i scenografii dzieła teatralnego. Ważny wydaje się jednak fakt, że nie zdradzał ambicji ani programotwórczych, ani nie zamierzał przewodzić żadnej literackiej szkole; deklarując się jako bliski romantykom, zmierzał własną drogą.<br>Chciał bawić i zainteresować; czyli, przyznając się do luźnego związku z romantycznym stylem myślenia, nie zamierzał współuczestniczyć w kreowaniu nowych artystycznych koncepcji, lecz poprzestawał na ich wykorzystywaniu, na popularyzacji. Była to jednak popularyzacja
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego